tirsdag den 3. januar 2012

Tanker om det underviste og de tanker jeg har i forhold til min praksis.

Noget af det der optager mig på arbejdet, er hvor vi ofte står i et dilemma ”se Carstens Petersens bog inklusionens pædagogik.2009. kap 4. s. 115” i forhold til at ekskluder en eller flere beboere, for at inkludere en anden beboer. Hvilken hensigt har jeg i ved disse handlinger og gør jeg det altid hensigtsmæssig, er den måde jeg gør det på etisk. vi arbejder ud fra Gentle Teaching, hvor vi arbejder ud fra den enkelte borger. Inklusion handler om at tilpasse rammerne så de passer til den enkelte og ikke til passe den enkelte ind i de rammer som er på f.eks. et bosted. Hvilken i sig selv kan blive et dilemma, da vores menneskesyn måske ikke er ens. Hvilke værdier og normer på lægger jeg andre i mit arbejde, både den jeg skal tage mig på den mest hensigtsmæssige måde, men også over for mine kollegaer.

Efteråret 2011har givet stof til eftertanke, ikke på grund af, at have handlet forkert i mit arbejde med mennesker. Men på grund af de tanker og metoder som er blevet synderlig gjort, små frø som er sået og at der er mulighed for at finde hjælp i bøger og lovgivningen.

Et at kan gå i dialog med sine kollegaer, på et mere professionelle måde om en problematik, gør at det er nemme ikke bliver for privat eller tage det privat ind.

1 kommentar:

  1. Spændende når man kan genkende en teori i sin praksis, og samtidig kan -og tør reflektere, diskutere og forholde sig kritisk til det. Som jeg oplever det, er det når dét sker, at vi har mulighed for at ændre noget - gøre en forskel for de mennesker vi er der for! :0)
    Kom du nærmere dit emne til vejledningen idag?

    SvarSlet