tirsdag den 13. december 2011

Pædagogikkens syv forhold

Mandag i uge 50 v/Susanne

Åge Rokkjær, pædagogik – refleksion og faglighed. 2 udgave, 2009, Kap 4, Pædagogikkens syv forhold, s 114 til 165

Da der ikke er en form for pædagogik, men den studerende skal finde frem til måder og metoder, som gør at man får tilstrækkelig viden og faglig indsigt til at kunne begrunde sit valg i praksis. For at pædagogen kan planlægge sit samarbejde med andet personale, forældre og målgruppen. Skal man kunne indgå en dialog og en refleksion over egen praksis. Men også at give, sig tid til at lytte til andre.

De syv forhold som Rokkjær skriver om er:

1. Samfundssyn: der omhandler syn på, hvordan bl.a. de historiske, økonomiske, kulturelle, åndelige, erhvervsmæssige, juridiske og politiske forhold i samfundet danner rammer, vilkår og normer for dannelse i hjem, institution og skole.

2. Menneskesyn: der omhandler et syn på, hvordan mennesket natur, evner og anlæg, behov, værdier, interesser og meningsfyldthed, livskvalitetsforestillinger, problemer fremtræder og udvikler sig i den samfundskulturelle sammenhæng

3. Pædagogiske mål (dannelsesidealer): der omhandler de mål og perspektiver, man har med pædagogikken. Målene kan være samfundsbestemte, og de kan være bestemt af de værdier og opfattelser, man har. De pædagogiske mål vil typisk være f.eks. demokrati, frihed, ansvar, kreativitet, selvstændighed, samarbejde, fællesskaber, frigørelse M.M

4. Pædagogiske principper: der omhandler de grundlæggende udgangspunkter, man på forhånd har besluttet sig til at ville anvende i den pædagogiske praksis, f.eks. selvbestemmelse, selvregulering, selvforvaltning, meningsfuldhed, forholdet mellem gruppe og individ…….

5. Pædagogens rolle: der omhandler pædagogens opgaver, styring, forvaltning af rammer, pædagogens personlighed, problem –og selvforståelse, fagligt viden, samarbejde…..

6. Tilrettelæg: Der omhandler organisering, planlægning, ordninger, regler, rammefaktorer, møder…

7. Metoder: Der omhandler pædagogiske praksis og anvendelse af aktiviteter og midler mod indfrielse af målene. (i en fremstilling kan man med fordel benytte sig af at komme med eksempler ud fra målgruppe).

8. Evaluering: der skal reflektere, om der er sammenhæng mellem teori og praksis. Evaluering skal derudover sikre opdatering af de syv forhold og indbyrdes sammenhæng. ( er det, det)

Rokkjær skriver at der skal være en sammenhæng mellem disse syv forhold, før man kan tale om en egentlig pædagogik.

Der er mulighed for at undersøge de forskellige forhold ved at synliggøre dem med spørgsmål som f.eks.

- Er der sammenhæng mellem de pædagogiske mål og metoder?

- Er der sammenhæng mellem de pædagogiske mål og samfundssyn?

- Er der sammenhæng mellem samfundssyn og pædagogens rolle?

Der er rigtig meget som er godt beskrevet i bogen, samt forskellige teori og deres ophavs mand og kvinder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar