søndag den 18. september 2011

Tanker til blog opgave i SKB til den 27/9/2011

Tanker

Min målgruppe er mennesker over 40 år med nedsat funktionsevne, mange har boet hele deres liv på institutioner.

Da der er kommuner som ikke vil betale for at min mål gruppe kan forsætte med at gå i aktivitets gruppen om dagen, er mine tanker, hvilken tiltag kan vi som personale,kan gøre for at de ikke bliver overset i at bevægelsen sig. Denne gruppe med til cirkus, hvor de er deltagen, man kan se der sker noget med dem, når de går eller køre rundt med eks en paraply og alle ser dem. De stråler.

1. Hvad er jeg optaget af indenfor SKB i forhold til en valgt målgruppe?

Jeg har tænkt mange tanker for hvad min målgruppe skulle være, men vær gang er jeg kommet tilbage til en målgruppe som jeg mener nemt kan blive glemt. Det er de mennesker som har en nedsat funktion evne og ikke er så mobil.

2. Hvilket teoretisk afsæt ønsker Jeg at inddrage i mit SKB arbejde i praksis? (vær opmærksom på at I skal inddrage hele SKB fagets teorier altså både udvalgte elementer fra sundhedsdelen og bevægelsesdelen)

Mine tanker var at inddrage laban, men det kommer til at forgå i langsomt tempo og med gentagelser af en bevægelse. At der er en livsglæde ved et fællesskab, det æstetiske ved at være sammen med en om noget fælles.

3. Hvorfor ønsker jeg dette afsæt?

Grunde er der flere af som at finde en aktivitet som passer til deres handicap og en de kan mestre, det vil måske fremme deres fysiske form og give dem en fælles oplevelse. Da personalet ofte rejser igen, derfor er det vigtig at de bliver inkluderet i det fællesskab som er på bostedet, med de andre med beboer.

4. Hvordan vil jeg arbejde med det?

Jeg vil samle en lille gruppe på 2 til 3 personer. Man som udgangspunkt, skal de kunne sidde ned, af den grund at der også vil/ kan være kørestolsbruger. Det er en snor som jeg vil kalde en dansesnor, den vil de kan støtte sig til. Jeg vil vælge musik som er den samme hver gang, når vi starter. Da genkendelse kan fremme forventnings om hvad der skal ske. Det vil være en dedutiv undervisning, men da det er mennesker med nedsat funktions evne, vil det også være indutiv, da de ikke forstår det hele af det talte sprog og de kan behov styret. Hvis det er muligt så en til en kontakt, med hjælp fra et andet personale.

5. Hvilken betydning forventer jeg det vil få for målgruppen?

At de vil blive mere smidig(fysisk form), glæde ved at være sammen med andre. At de får en følelse at være betydningsfuld. At de kan mærke sig selv.

6. Hvilken betydning har min egen kropslighed i forhold til dette?

Den skal være meget med og jeg skal kunne vise hvad der skal ske både med og sammen med brugeren. At jeg viser glæde og det er sjovt at lave aktiviteter ;-)

7. Hvilken forskning kunne være relevant at tage udgangspunkt i?

Hvad gør det for mennesker med fysisk/psykisk nedsat funktionsevne, for livskvalitet eller deres selvværd, det at kunne noget og har rytme nogle indvirkning for forløbet

Hvilken udviklings muligheder er der?



3 kommentarer:

  1. Mariagerfjord kommune og Klavs Person diskutere faktis lovgivningen lige nu. Kommunene mener ikke de har ret til at betale for beskæftigelse for brugere over 67, men ifølge serviseloven § 103 og 104 skal de. Prøv at se på disse to paragraffer.

    SvarSlet
  2. Mange tak Lotte, det vil jeg gøre. vi har et problem med Randers kommune.

    SvarSlet
  3. Hej Annette
    Du ønsker at inddrage Laban, hvilket er godt. Men du må argumentere for dette valg på et fagligt og teoretisk niveau. Det samme gælder også for sundhedsdelen, her mangler teori og faglige begreber. Du kan undersøge nærmere hvilken betydning bevægelse har for mennesker med nedsat funktionsevne. Læs f.eks i " Mennesket i bevægelse " og argumenter udfra et naturvidenskabeligt perspektiv og et fænomenologisk perspektiv. Har du kendskab til forskning om pædagogens kropslighed ?
    Så læs dit skriftlige arbejde grundigt igennem, og inddrag teori og faglige begreber.
    Hilsen Mette

    SvarSlet