Til dagen skulle vi læse:Anvendelse af nyere pædagogik(det gode børne og voksenliv) Af: Clausen Peter & Clausen Sigrid Brogaard.
Dette indlæg er fra tavlen i tirsdag.
Udviklings-/ lærings syn.
Mekanisk
A B
Menneskesyn. Idealistisk Materialistisk
( Indre styring. Vilje) ( Yder styring. Vilkår)
C D
Dialektisk
A. Årsagen til adfærd findes i individet ( med født)
Ekstrem individualisme
- Fravær af sociale relationer
Rousseau ( 1700 tallet) – minus opdragelse - gror selv vækstpædagogik.
Laissez – Faire. ( lad det gå, som det nu en gang går)
B. Årsager til adfærd ligger i omverden.
Individet regerer på stimuli fra omverden
- Objekt for forandringer, udvikling = tilpasning.
Pavlov (1800 tallet) Skinner (1900 tallet).
Objektgørelse, Tomme kar = at fylde på
Behaviorismen (tror jeg der skal stå).
Adfærdsregulerende og – indlærings pædagogik.
C. Samfundet og individet forandres i takt med individet egen udvikling
(virkeligheden skabes af øjnene der ser).
Problemer ligger i individet (indre modstride)
Piaget, Dewey. Kognitiv pædagogik – Erfaringspædagogik
Samtaleterapi, psykoanalyse, gestaltterapi.
D. Problemer ligger i samfundet
Samfundsbetingelser / vilkår indvirker på individet.
Individet er aktør, kan påvirker samfundet
Marx. Kritisk pædagogik – bevidstgøre om undertrykkelse
Tre grundlæggende udviklingssyn – menneskesyn
Hvordan forgår udvikling?
1. Vi udvikler os indefra
2. Vi udvikler os udefra
3. Vi udvikler os i dynamisk med omverden.
Tre former for læringsrum (Unni Lind)
1. Pædagog skabt læring. = Går foran brugeren
2. Pædagogstøtte læring. = går ved siden af brugeren.
3. Bruger skabt læring. = Går bagved brugeren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar